then the ecstasy turns the writhing light through our windowpane, now I am gone, I left flowers for you there.

Nu ni. Här är en såndär tokigt underbar lista över föregående år som jag svarat så ärligt jag kunnat på. Sätt igång och läs vetja!

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Jag hade aldrig varit i Danmark förrut, så jag antar det är en, om än tråkig, första gång. Och alla dessa utekvällar, jag fyllde ju för tusan 18 och fick göra nästan vad jag ville i hela världen. Sen åkte jag flyg helt själv till ett annat land för första gången, det var ju lite pirrigt.


Danmark, sommar, sol, vänner och äventyr.

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag tror inte jag hade några och isåfall gick det nog inte så bra, med tanke på att jag inte ens kommer ihåg dem.

Vilka länder besökte du?
Tyskland och Danmark.

Är det något du saknar år 2009 som du vill ha år 2010?
Jag vill träna mer, göra mer impulsiva saker. Jag tränade bara första halvåret för det kändes onödigt med friskiskort i höstas då två av sex månader redan hade gått och varför skulle jag då betala för dem? Dåliga ursäkter, men nu är det slut med sånt iallafall. Och impulsiva saker. Jag vill resa till London, Paris, Berlin igen. Dansa på trånga klubbar med brunlockiga pojkar med skorrande r och brittiska vokaler. Vara högst upp i eiffeltornet och längst ner i Berlins gröna parker med en liter öl för 1 euro. Jag vill att den svenska sommaren ska vara längre. Och jag ska lära mig uppskatta mig själv lite mer.

Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?

P&L var några magiska dagar. Lördagen blev söndag men det känns som en endaste lång dag, när vi köade till Håkan. Men det är ett datum, 27-28e juni. Den konserten var magisk. Och någon gång nu i december, när vi hade varit ute, och låg som vanligt på morgonkvisten i Joannas säng, hon, jag och Ludvig, blandat med lakan och armar kors och tvärs, och allting var fantastiskt roligt. Jag hade så extremt kul åt ingenting. Och sen kommer jag väl minnas alla stunder av kärlek och brustna hjärtan, och även Berlin såklart.


Berlin. Billig mat, glass, alkohol. Soligt påsklov.

Vad var din största framgång 2009?
Jag inbillar mig att jag skaffade mig lite mer självdiciplin, jag vet inte hur det blev med den saken, men jag tror det gick bra. Jag har lärt mig att prata om allt jag tyckt varit jobbigt, både med de jag kan lita på och med min mamma. Jag har för sjutton gubbar lärt mig prata med min mamma! En guldstjärna där tycker jag, det gjorde jag inte så mycket innan.

Största misstaget?
Alla människor jag sårat, utan mening. Det bara händer. Och jag hatar mig själv för det.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag var så pass sjuk efter lägret i Danmark att jag inte kunde åka på Emmabodafestivalen (vilket jag tror hade kvalificerat sig en plats på bästa datumen år 2009) så det säger nog en del. Jävla astmahosta. Plus några vanliga förkyldningar men det går ju inte att göra så mycket åt...

Bästa köpet?
Alla one-size stora tröjor som jag i princip bott i. Mina jeansshorts som köptes på second hand i Berlin och kostade 3 euro som jag bodde i hela sommaren. Mina svarta converse. Ja, ni förstår, sånna där tidlösa kläder och skor som kommer hålla i all evighet.

Vad spenderade du mest pengar på?
Innan jag fyllde 18 var det väl kläder. Nu har det sorgligt nog varit alkohol.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Någon, något, de som gör mig glad vet om det, för jag försöker säga det till dem, även om jag är rätt dålig på det med. Sommaren gör mig alltid glad.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?

Annika Norlin och Anna Järvinen - Varje hjärtslag
Jason Mraz - You and I both
Bright Eyes - From a balance beam
Moneybrother - Born under a bad sign
Bon Iver - re:stacks, Skinny love och For Emma
Anna Ternheim - What have I done och Damaged ones
... för att inte tala om alla Håkanlåtar som alltid dunkar bakom revbenen, i hjärttrakten.


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Oj, detta år har varit så extremt roligt så jag har nog varit gladare. Klart allting inte varit som att flyga över rosa moln, men som Pippi (klok tjej) säger, man måste vara ledsen innan man vet hur det är att vara glad... fast hon säger nog ha tråkigt och ha kul. Men sak samma. Jo, jag har varit gladare, för det har varit ett himla händelserikt år!

Vad önskar du att du gjort mer?
Jag borde ha tränat mer, det vet jag ju. Jag vill bli piggare, och jag tycker ju det är roligt, men det har väl bara blivit som det har blivit. Inte värst party. Men det har varit ett väldigt bra år, jag vet inte riktigt vad jag borde ha gjort mer för det känns ganska fulländat.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Oj, ältat mindre, tänkt mindre på jobbiga saker, klandrat mig själv mindre... sånt där vanligt.

Hur tillbringade du julen?
Hos låtsas/extra/plast (vad säger man?) pappas föräldrar med mamma och hans syskon samt deras barn, låtsaskusiner eller hur det nu blir. Mycket mat, kalle anka, paket. Som det ska, lugnt och stilla.

Blev du kär i år?
Jag tror det. Men det var fler brustna hjärtan än kärlek detta år.

Favoritprogram på TV?
Jag vore ju galen om jag sa nånting annat än Grey's Anatomy, det är i princip det enda jag följer på tv.

Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Hatar är nog att ta i men jag har upptäckt att jag inte passar ihop med vissa människor, helt enkelt. Sorgligt men sant.

Bästa boken du läste i år?
Oj. Jag önskar att jag hade läst mer, det gör jag verkligen. Men något som jag slukade flera gånger om, på engelska var ju the Twilight saga. Även Sommarboken och The Notebook fick sig en omgång och de var lika bra som alltid.


Sommarboken och Twilight.

Största musikaliska upptäckten?
Bon Iver, Animal Collective, Band of Horses, Fibes, oh Fibes! samt återupptäckten av Bright Eyes har sjungit ljuva toner ur mina högtalare hela året.

Något du önskade dig och fick?
Jag önskar mig inte så mycket för jag blir mest besviken. Men det var skönt att få ett jobb att ha på eftermiddagar och vissa helger.


Vid kiosken springer hundar, katter och golfare.

Årets bästa film?
Jag har tittat ganska mycket på film men inte fastnat för någon speciell. Känns ju sådär, då det nog varit ett ganska bra filmår.

Vad gjorde du på din födelsedag 2009?
Jag fyllde 18 och firades med syster, mamma, låtsaspappa samt systers pojkvän på restaurang med champagne och god mat. Sedan sprang jag iväg och mötte Joanna och vi sprang åter till Baba sonic (fyllde som tur var år på en onsdag) och dansade oss svettiga genom natten med Andrea, Zoë, Ludvig och en hel drös annat folk. När vi satt på Joannas balkong, Ludvig och jag, sa han att "Detta är vad du kommer minnas av din födelsedag. Sitta och röka på balkongen och dricka filmjölk". Och det gör jag ju, men jag minns allt annat också. Det var en himla bra dag det där.



Sextonde september, min födelsedag och morgonen där efter hos Joanna.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Lite färre brustna hjärtan och fler glada leenden, inte så många vresiga viljor och lite mer öppnare förstånd. Luddigt svar, men alla har varit lite för vresiga detta år. Lev livet istället, tänk inte på småsaker, det blir man bara gråhårig av.

Hur skulle du beskriva din stil år 2009?
Ehm, strumpbyxor + whatever? Knappt haft jeans på mig nån dag, kanske 1 av 12 månader sammanlagt i dagar. Min svarta tajta monkikjol har också fått hänga med. Äsch, rutiga skjortor, vita linnen, jeansshorts, svarta strumpbyxor, converse, stora over-size tröjor, uppkavlade ärmar, skinnväskor, stora halsdukar, osv.

Vad fick dig att må bra?
Mina bästabästabästa vänner.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Precis som alla suckers för Twilight skulle jag inte någonstans banga på Robert Pattinson eller Taylor Lautner.

Vem saknade du?
Någon. Ingen. Jag tror inte det iallafall.

De bästa nya människorna du träffade?
Det vet ni om.



Ett sjujävla bra år helt enkelt. Och detta tog typ en timme att göra. Men värt var det iallafall!

Kommentarer
Postat av: andrea

fett bra lista, man ska vara seriös.!!!

puss och vres men mest leenden och inga brustna hjärtan från din icke så nya men ändå en av de "bästabästabästa" vänner, Andrea

2010-01-05 @ 19:26:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0