Dofter

Jag tänkte vi skulle prata dofter. Det finns ju vissa härliga sånna som man blir glad utav ända ut i fingerspetsarna. Detta är mina favoriter.

Tvättstuga/torkrum - Ni vet när man går förbi en såndär fläkt på trottoaren och det bara sprutar sommaräng ur den? Lite varmt och ljummet sådär? Precis så. Eller när man luktar på nytvättade kläder. Den där parfymen som finns på Åhléns med nytvättad-doft, den ska jag köpa en vacker dag. Och så har jag faktiskt doftljus från Ikea med nytvättad tvätt-doft. Perfekt.

Kaffe - Jag förstår inte hur folk kan dricka det dock, så himla beskt. Jag får väl vänja mig stegvis med en hel massa mjölk för det verkar så mysigt med kaffekaffekaffe. När någon maler bönor står jag där och sniffar, och när man en julidag vaknat och går ut på altanen och ser frukostbordet dukat och det luktar nybryggt kaffe - då skulle jag vilja att jag tyckte om det. Så det ska nog bli ändring på det. Hur farligt kan det vara?

Människor - Det här låter kanske lite konstigt, men varenda människa har ju sin egna doft. Det är väl nån slags blandning mellan parfymer och tvättmedel, men man luktar ändå som man gör. Om någon har glömt en tröja kan jag bara sniffa lite på den och komma fram till vem ägaren är. Väldigt praktiskt, men lite konstigt kanske. Sen menar jag inte mänskliga dofter, utan människor. Skillnad!

Tång/saltvatten - Det här låter också lite knasigt, men när man går på en strand mitt i sommaren och allt luktar salt och tång, eller när man kommit hem från en dag på stranden så luktar håret salt, och kinderna har saltränder. Det tycker jag är mysigt.

Kanel - Inte bara för att det är juligt (jag gillar julen) utan mest för att man blir helt happyharmonisk och avslappnad, jag vill bara somna när jag tänker på kanel nästan. För att inte tala om kanelbullar, hehe. Men mest för att mitt röda roobioste med kanelsmak är det godaste som finns.

Kommentarer
Postat av: Jennie

På Nalen! jätte bra:) kom med! eller skulle du kanske på håkis? det är ju fuskit det med..

2009-02-21 @ 16:14:44
URL: http://jennieblomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0